Bayi Anda Demam? Cuba Rawat Dengan Petua Ini


Anak demam ibu ayah yang susah hati kan? Selain bawa anak ke klinik, anda juga boleh mencuba petua ini. Semoga bermanfaat!

Apabila anak demam atau badan sudah terasa dedar perkara berikut boleh dilakukan:

1) Mandikan bayi anda dengan air suam bercampur dengan hirisan lemon yang telah diramas ramas. Biarkan anak berendam dalam tub.

2) Biarkan bayi anda dalam pakaian yang nipis. Bayi apabila demam, tak digalakkan untuk dipakaikan pakaian tebal. Sesekali jerlum kepala bayi dengan air hirisan lemon.

3) Air mandian dan hirisan lemon boleh ditambah dengan Epsom Salt yg boleh diberi di farmasi. Epsom Salt ni terlalu banyak sangat kebaikan dia. Murah. Tak rugi membeli.

4) Bila bayi anda tidur, boleh pakaikan anak dengan lemon socks yang mana stokin tersebut direndam dengan air lemon dan dimasukkan sedikit hirisan lemon didalam stokin tersebut utk diletakkan di tapak kaki dan tumit. Bila stokin kering, basahkan lagi dan pakai pada kaki bayi.

5) Jangan lupa letakkan hirisan bawang merah dalam bekas kecil dan letakkan jauh sedikit dari bayi. Bawang merah adalah sangat bagus digunakan ketika bayi demam/batuk/selsema kerana fungsinya yg bertindak sebagai penyerap virus virus di udara.

P/s : Jerlumlah kepala bayi anda sekerap mungkin untuk hilangkan panas badannya. Nampak renyah tapi itu lebih baik dari bergantung kepada ubat doktor utk bayi yang masih kecil.

Sumber: Zira Ziejoera
Bayi Anda Demam? Cuba Rawat Dengan Petua Ini Bayi Anda Demam? Cuba Rawat Dengan Petua Ini Reviewed by Admin on 12:18:00 Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.