Bil Elektrik Naik Guna Aircond? Dengan Cara Ini Anda Boleh Jimat Banyak!


Abang percaya kebanyakkan rumah dekat negara kita ni pasang penghawa dingin kan kat rumah? Ye lah dengan cuaca tak menentu penghawa dingin satu keperluan. Namun, penggunaan penghawa dingin yang terlalu kerap menyumbang kepada penggunaan elektrik bulanan yang tinggi. 

Nak tips jimat elektrik bila pasang penghawa dingin? Buat macam kakt bawah ni.

1. Elakkan dari menggunakan suhu rendah di tahap rendah iaitu 16 atau 18 darjah celcius. Kalau boleh gunakan selaraskan 23-25 darjah celcius. Setiap 1 celcius penurunan suhu telah meningkatkan 10% penggunaan elektrik.

2. Set timer atau sleep mode ketika anda mahu tidur kerana suhu pada waktu malam akan menurun.

3. Bersihkan penapis aircond. Anda hanya perlu keluarkan penapis aircond, kemudian cuci untuk membuang habuk yang tersekat.

4. Selalu servis penyaman udara anda. Bukannya kena servis sebulan sekali tapi setahun sekali je pun, itu pun dah memadai.

Sumber: Sajakongsi
Bil Elektrik Naik Guna Aircond? Dengan Cara Ini Anda Boleh Jimat Banyak! Bil Elektrik Naik Guna Aircond? Dengan Cara Ini Anda Boleh Jimat Banyak! Reviewed by Admin on 16:18:00 Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.