Kalau Belum Kenal Solat, Maka Belum Cinta

Tak kenal maka tak cinta. Peribahasa ini nampaknya menjadi sebab utama, kenapa banyak muslimin tidak mengerjakan solat. Bukan bicara tentang melaksanakan solat sunat, solat 5 waktu yang wajib pun mereka tidak kerjakan padahal hanya 10 minit waktu yang diperlukan untuk melaksanakan solat dengan khusyuk.

Bagaimana Untuk Memperkuatkan Rohani

Bukan sesuatu yang menghairankan, banyak kaum muslimin bekerja banting tulang bermula matahari terbit hingga terbenam. Pertanyaannya, kenapa mereka melakukan hal itu?

Kerana mereka mengetahui bahawa hidup perlu makan, makan perlu wang, dan wang hanya boleh diperolehi jika bekerja. Kerana mereka mengetahui keutamaan bekerja keras, maka mereka pun melakukannya.

Bagaimana pula untuk makanan rohani? Sekuat mana usaha kita untuk memperolehinya? Atau kita biar rohani kita kosong kelaparan?

Dalam tulisan yang seterusnya, kami akan mengemukakan pembahasan keutamaan solat lima waktu dan hukum meninggalkannya. Semoga dengan sedikit goresan tinta ini dapat memotivasi kaum muslimin sekalian untuk selalu memperhatikan rukun Islam yang teramat mulia ini.

Apakah Ubat Untuk Riya’? Cuba Amalkan..

Apakah Ubat Untuk Riya’?. Imam Hasan Al Bashri berkata: Ada seorang laki-laki yang berkata : ‘Demi Allah aku akan beribadah […]

3 Tips Mudah Menjemput Rezeki Yang Korang Kena Tahu!

3 Tips Mudah Menjemput Rezeki. Disini dikongsikan 3 tips mudah menjemput rezeki. Perkongsian ini telah dikongsi dalam kuliah duha di […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *