Rupanya 3 Waktu Ini Sangatlah Digalakkan Baca Ayat Al-Kursi!

Rupanya 3 Waktu Ini Sangatlah Digalakkan Baca Ayat Al-Kursi! Ayat Al-Kursi merupakan ayat ke-255 dari Surah Al-Baqarah. Ayat ini juga digelar dengan ‘Penghulu Segala Ayat Al-Quran’.Ayat ini diturunkan selepas hijrah Nabi Muhammad SAW dengan diiringi oleh beribu-ribu malaikat kerana kebesaran dan kemuliaannya.

BACA: Tak Sampai Hujung Bulan Duit Dah Habis. Ada 5 Perkara Yang Belum Kita Amalkan!

Syaitan dan iblis juga telah menjadi gentar kerana adanya satu ayat ini mampu menjadi perintang dalam perjuangan mereka menyesatkan manusia. Maka Rasulullah SAW dengan segera memerintahkan Zaid bin Tsabit (penulis Al-Quran) agar menulis serta menyebarkan kelebihan ayat ini.

“Allah, tidak ada ilah (yang berhak disembah) melainkan Dia, yang hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya). Dia tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafa’at di sisi-Nya tanpa seizin-Nya. Dia mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka. Mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dia tidak merasa berat memelihara keduanya. Dan Dia Maha Tinggi lagi Maha besar.” (QS. Al Baqarah: 255)

3 Waktu Utama Baca Ayat Al Kursi

Ayat Kursi adalah seutama-utama ayat dalam Al-Quran dan Rasulullah SAW menyuruh kita mengamalkan membaca surah Kursi ini. Rupanya terdapat 3 waktu utama yang sangat digalakkan membaca ayat al kursi ini dan mempunyai kelebihannya yang tersendiri.

1.Waktu Pagi & Petang

Digalakkan membaca ayat kursi pada waktu pagi dan petang agar terselamat dan mendapat perlindungan dari Allah sepanjang hari.

Dari Ubay bin Ka’ab, Nabi SAW bersabda;

“Siapa yang membacanya (ayat kursi) saat pagi, maka ia akan dilindungi dari gangguan kami (jin) hingga petang. Siapa yang membacanya ketika petang, maka ia akan dilindungi dari gangguan kami hingga pagi.” (HR. Al Hakim 1: 562)

2.Sebelum Tidur

Ayat Kursi juga patut diamalkan sebelum tidur.Allah akan menjaga dan melindungi orang yang membaca ayat kursi sebelum tidur dan syaitan tidak akan dapat mendekat untuk mengganggunya.

Dari Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda;

“Jika kamu hendak pergi tidur di katil, hendaklah membaca ayat kursi hingga selesai, iaitu bacaan ‘Allahu laa ilaha illa huwal hayyul qoyyum.’ Sesungguhnya kamu akan sentiasa berada dalam penjagaan dari Allah dan syaitan tidak akan mendekatimu hingga pagi hari.”(HR. Bukhari no. 2311).

3. Selepas Solat 5 Waktu

Sesiapa yang mengamalkan membaca ayat kursi selepas menunaikan solat 5 waktu juga di permudahkan baginya masuk ke syurga tanpa sebarang penghalang.

Dari Abu Umamah berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda,

“Barangsiapa yang membaca ayat al-Kursi setiap selepas kali solat fardhu, tidak akan terhalang baginya untuk memasuki syurga melainkan mati”. (HR. Al-Thabarani no.7532)

Namun demikian, semua fadhilat di atas tidak akan berlaku tanpa izin Allah SWT, bergantung atas keyakinan kita padaNya iaitu hikmah kalamnya terhadap mereka yang beriman dan bertaqwa pada Allah SWT dan RasulNya Nabi Muhammad SAW.Oleh itu carilah keredaan Allah SWT dengan melaksanakan segala perintah-Nya serta menjauhi segala larangan-Nya di samping berikhtiar dengan sesungguh hati.

Sumber: Mingguan Wanita

Cara Solat Jamak Taqdim & Ta’khir Dari JAKIM

Cara Solat Jamak Taqdim & Ta’khir Yang Betul Dari JAKI. Selalunya, di hentian R&R Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS), kita […]

Inilah Antara 6 Waktu Terbaik Untuk Berdoa

Inilah Antara 6 Waktu Paling Mustajab Untuk Berdoa. Sungguh indah keajaiban doa. Berbisik di lantai tika bersujud, namun dapat didengari […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *